Jak rozpoznać uszkodzony kolektor wydechowy?

Jak rozpoznać uszkodzony kolektor wydechowy?

Kolektor wydechowy to pierwsza część układu wydechowego samochodu. Jest ona bezpośrednio połączona z silnikiem i poddawana największym obciążeniom. W poniższym artykule znajdziesz informacje o tym, co kolektor wydechowy ma wspólnego z osiągami silnika, jak rozpoznać uszkodzony kolektor wydechowy i co jest przyczyną nieszczelności kolektora.

Co może powodować usterki w kolektorze wydechowym?

Kolektor wydechowy składa się z wygiętych lub odlanych rur, które służą do zbierania spalin wychodzących z cylindrów oraz kierowania ich do układów kontroli emisji spalin i układu wydechowego pod podłogą pojazdu. Jest to także pierwszy element układu wydechowego, który jest poddawany dużym naprężeniom termicznym. Kolektory są zwykle wykonywane z żeliwa, które może wytrzymać temperatury powyżej 900°C, lub ze stali nierdzewnej, która jest lżejsza i bardziej kompaktowa.

Chociaż kolektory wydechowe (https://www.ucando.pl/k/kolektory-wydechowe/U1204) mogą przetrwać cały okres eksploatacji samochodu, to jednak zdarza się, że ulegają awariom nawet w nowoczesnych pojazdach. Uszkodzenia mogą mieć różne przyczyny, a typowe usterki kolektora wydechowego to pęknięcia lub złamania. Na przykład z powodu naprężeń spowodowanych rozszerzaniem i kurczeniem się materiału podczas wielu cykli ogrzewania i chłodzenia w kolektorze. Ponadto podczas pracy silnika występują naprężenia wibracyjne, które również mogą powodować uszkodzenia kolektora. Inne częste przyczyny wadliwego działania kolektora to brak połączeń elastycznych, uszkodzenie zawieszenia lub zużyte uszczelki. Aby poznać dokładną przyczynę usterki, należy udać się do warsztatu samochodowego, gdzie mechanik ustali przyczynę i dopiero wtedy usunie problem. 

Co się stanie, jeśli kolektor się zepsuje?

Pierwszą oznaką uszkodzenia kolektora wydechowego jest narastający hałas w silniku. Samochód wydaje sportowy, ryczący dźwięk silnika. Kierowca szybko też zauważy, że spada wydajność silnika i wzrasta zużycie paliwa. Jeśli kolektor wydechowy jest nieszczelny lub pęknięty, sonda lambda będzie podawać fałszywe odczyty, co z kolei będzie miało wpływ na sterowanie silnikiem. Innymi oznakami są spaliny pod maską oraz zauważalny ich zapach we wnętrzu pojazdu. 

Aby prawidłowo ocenić stan kolektora wydechowego, pojazd musi zostać sprawdzony przez mechanika. Kolektor jest demontowany w warsztacie, a następnie kontrolowany pod kątem uszkodzeń, nieszczelności i pęknięć. Weryfikowana jest również geometria części oraz wszystkie elementy łączące i uszczelnienia. W specjalistycznym warsztacie uszkodzony kolektor nie zostanie uszczelniony przez spawanie, lecz wymieniony na nową część o oryginalnej lub identycznej jakości. Jest to szczególnie ważne w przypadku kolektorów wydechowych ze stali nierdzewnej, które mogą stracić część swoich właściwości i stać się kruche podczas uszczelniania lub naprawy. Prędzej czy później doprowadzi to też do konieczności jego wymiany.

Zarówno doświadczeni mechanicy, jak i klienci indywidualni przy zakupie części zamiennych i akcesoriów samochodowych wybierają sprawdzone sklepy internetowe. Jednym z najpopularniejszych jest Ucando.pl, sklep internetowy o ugruntowanej pozycji na rynku, który łączy niskie ceny i szybką dostawę z wysoką jakością. Ponadto na stronie Ucando.pl części zamienne do samochodu można zamówić telefonicznie.

Inne z tej kategorii:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Partnerzy