Czym jest merchandising?

Czym jest merchandising?

Merchandising jest pojęciem, które często jest kojarzone z właściwym ułożeniem towaru na półce sklepowej. Owszem, jest to ważne, ale takie postrzeganie terminu jest nieco mylące, bo merchandising to coś znacznie szerszego. Zatem jak należy właściwie rozumieć ten termin?

Merchandising definicja

Odpowiednia ekspozycja produktów na półce sklepowej jest szalenie ważna, aby towar był zauważony przez klientów, co ma ogromny wpływ na sukces sprzedaży. To właśnie dlatego termin często rozumiany jest jako ekspozycja towaru. Jednak w praktyce trzeba zaznaczyć, że jest to szeroko rozumiana działalność marketingowa, utożsamiana z podejmowaną aktywnością marketingową. Działania te oparte są na postawach i zachowaniach klientów oraz wywieraniu wpływu na decyzje konsumentów w zakresie zakupów.

Możliwości, z jakich korzystają profesjonaliści są bardzo różne, duże znaczenie ma m.in. odpowiedni wygląd pomieszczeń, w których asortyment ustawiany jest w taki sposób, aby maksymalnie przykuć uwagę klientów.

Profesjonalny merchandising

Teoretycznie - wykładanie towaru, czyli domena działania merchandisignu - wydaje się być działaniem mało skomplikowanym. Jednak w rzeczywistości do zagadnienia podchodzić trzeba w sposób bardziej ogólny. Podstawą jest planogram i takie ustawienie produktów w sklepie, aby zwrócić uwagę klienta i skłonić go do podjęcia decyzji o zakupie. Dlatego wiele podmiotów decyduje się na pomoc specjalistów.

Merchandising profesjonalny jest działaniem ukierunkowanym na przyciągnięcie uwagi klienta, wzbudzeniu zainteresowania na tyle, aby wzbudzić u klienta pozytywne emocje, w efekcie których kupi on wybrany przedmiot. Wszystko zgodnie z zasadą AIDA, czyli attention interest desire action. Co to oznacza? Zwróć uwagę, zainteresuj, wzbudź potrzebę posiadania, aby zakup został dokonany.

Skuteczny merchandising

Skuteczność podejmowanego działania zależy od wielu czynników. Osoby realizujące zadania związane z właściwą ekspozycją towarów. Bardzo ważne jest angażowanie konsumenta, takie ułożenie produktów, aby oddziaływały one na wszystkie zmysły klienta.

Zasad, jakimi należy się kierować wykonując planogram jest wiele. Produkty muszą znajdować się na optymalnej wysokości - wysokości wzroku. Należy dbać też o to, by regularnie dokładać towar na półki, aby były one zapełnione. Ważny jest też dobór kolorystyki czy wykorzystanie dodatkowych efektów, które pozwolą działać na inne zmysły, nie tylko na wzrok. O niektóre elementy istotne dla ekspozycji towarów zadbać należy już na etapie projektowania sklepu, w tym o oświetlenie. Szalenie ważne są też czystość i porządek.

Inne z tej kategorii:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Partnerzy