Insight konsumencki czyli strategia na komunikację marketingową marki

Insight konsumencki czyli strategia na komunikację marketingową marki

Badanie zachowań konsumenckich to jeden z najpopularniejszych rodzajów badań marketingowych. Kluczem do sukcesu każdej firmy jest pozyskanie i utrzymanie klienta. Uzyskując informacje o jego potrzebach, reakcjach, możesz sporządzić portret swojej grupy docelowej. Dzięki temu firma może skuteczniej zaprojektować strategię i kierować reklamę w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby konsumentów. Badanie dostarcza również informacji do opracowania strategii rozwoju firmy mającej na celu zwiększenie aktywności konsumenckiej.

Czym jest insight konsumencki - Korzyści z badania strategii konsumenckich

Jeśli stale badasz zachowania swoich klientów, lepiej rozumiesz, czym się interesują, jakie są ich motywy, cele i problemy. Insight konsumencki pozwala zidentyfikować potrzeby klienta, przedstawić wszystkie korzyści płynące z zakupu produktu, złożyć ofertę i sfinalizować transakcję, zarówno bezpośrednio, jak i poprzez sieć resellerów lub partnerów. Promocja marketingowa staje się ukierunkowana, a przez to skuteczna. Stosując insight konsumencki będziesz w stanie określić, przyzwyczajenia klientów i szukać rozwiązań ich problemów. Zaczynasz budować komunikację w znanych klientowi kanałach w oparciu o zidentyfikowane zainteresowania odbiorców, rozwijając ich potrzeby i demonstrując korzyści płynące z zakupu produktu. Jeśli pomożesz klientowi dokonać wyboru w wygodny i zrozumiały dla niego sposób, budujesz naturalną więź między marką a konsumentem. Zrozumienie zachowań konsumentów pozwala określić główne kryteria wyboru i optymalnie pozycjonować produkt w stosunku do konkurencji. Znajomość swoich klientów na wczesnym etapie wprowadzania produktu na rynek pozwala uniknąć marnowania energii i pieniędzy na odbiorców niedocelowych.

Proces podejmowania decyzji zakupowej

Insight konsumencki, a także marketingu, sprzedaży i obsługi zbudowany jest na następujących zasadach: konsument podejmując decyzję o zakupie, postępuje racjonalnie (według swojej najlepszej wiedzy o decyzji), chce uzyskać maksimum korzyść i satysfakcję z inwestycji. Oznacza to, że klient nie tylko wybiera produkt pod wpływem chwilowych emocji (choć dzieje się to w formie zakupu pod wpływem impulsu), ale ocenia wszystkie korzyści i koszty oraz jest dość głęboko świadomy konsekwencji decyzji o zakupie. Innymi słowy, porównuje wartość i korzyści produktu lub usługi z ceną (kosztem nabycia, własności, zbycia itp.). Jednocześnie korzyści z nabycia i użytkowania produktu mogą być bardzo różne, nie tylko ekonomiczne, ale także emocjonalne.

W teorii zachowań konsumenckich proces zakupu rozpoczyna się na długo przed wymianą pieniędzy na produkt i trwa nawet po uzyskaniu danego produktu czy usługi. Ważne jest, aby nie skupiać się tylko na samym zakupie, ale pamiętać o wszystkich etapach procesu decyzyjnego, aby kupujący nie udał się do konkurencji, wrócił po kolejne zakupy, polecił cię znajomym. Zasada jest prosta: im wcześniej na etapie podejmowania decyzji rozpoczniesz współpracę z konsumentem, tym większe prawdopodobieństwo sprzedaży.

Niezadowolenie z obecnej sytuacji i świadomość potrzeby

Aby konsument zainteresował się produktem, można wykorzystać różne motywy, które leżą u podstaw jego zachowania na rynku. Motywy te mogą wynikać z połączenia czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Czynnikami zewnętrznymi mogą być: styl życia, poziom dochodów itp. Wewnętrzne - najprostsze pragnienia konsumenta: pragnienie bezpieczeństwa i komfortu czy troska o bliskich, hobby, potrzeba zrobienia czegoś albo rozwiązania problemu.

Insight konsumencki, to badanie bodźców, które wzbudzają zainteresowanie konsumentów produktem. Dzięki temu specjaliści od reklamy mogą opracować programy promocji sprzedaży, które będą angażować konsumentów. Rezultatem jest sytuacja win-win-win, w której wszyscy zyskują: właściciel marki, resellerzy/partnerzy i konsument końcowy.

Po otrzymaniu produktu konsument może odczuwać satysfakcję lub niezadowolenie, w zależności od tego, czy produkt spełnił jego oczekiwania. Oczekiwania są oparte na wszystkich wcześniej wymienionych kryteriach. Im większa rozbieżność między oczekiwaniami konsumenta a tym, co faktycznie otrzymał, tym większe może być jego rozczarowanie. „Przepaść oczekiwań” to problem dla firmy. Dlatego ważne jest właściwe zbadanie potrzeb i zachowań konsumenta przed przygotowaniem kampanii reklamowej lub pozycjonowaniem produktu na rynku.

Inne z tej kategorii:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Partnerzy