Ile trzeba zapłacić za ubezpieczenie motocykla?

Ile trzeba zapłacić za ubezpieczenie motocykla?
Mimo że przez część roku warunki pogodowe sprawiają, że jazda na motocyklu jest utrudniona, to każdy posiadacze tego typu maszyny musi wykupić ubezpieczenia na 12 miesięcy. Czy ubezpieczenie OC motocykla jest drogie? Które rodzaje jednośladów można najtaniej ubezpieczyć? Dowiedz się więcej o ubezpieczeniu OC motocykli!

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wskazuje, że każdy posiadacz pojazdu mechanicznego zobowiązany jest do wykupienia OC, które chroni w przypadku szkód powstałych w związku z ruchem tego pojazdu. Więcej informacji na temat ubezpieczenia dowiesz się na https://mubi.pl/ubezpieczenie-oc/ – znajdziesz tam porady, jak zaoszczędzić na OC!

Najtańsze OC na motocykle

W marcu 2022 roku za ubezpieczenie OC motocykla trzeba było średnio zapłacić 529 zł, czyli aż o 267 zł mniej niż za ubezpieczenie samochodu osobowego. Pamiętajmy, że wycenę składki ubezpieczyciele dokonują na podstawie indywidualnych danych właściciela pojazdu. Pod uwagę brane są między innymi: wiek właściciela, jego miejsce zamieszkania, historia ubezpieczenia, a także parametry motocykla (marka i model, pojemność silnika, wiek i przebieg).

Jeśli na podstawie podanych przez właściciela motocykla danych ubezpieczyciel uzna, że ubezpieczenie go związane jest z niewielkim ryzykiem, to zapłaci on niską składkę. Z kolei wysokie ryzyko wiąże się z wyższą ceną OC. Statystyki porównywarki Mubi wskazują, że wielu motocyklistom udało się znaleźć ubezpieczenie za jedyne 100 zł. Oto przykłady dla różnych rodzajów motocykli z marca 2022 roku:

  • 100 zł – Romet Z 50 SPORT (motorower),
  • 100 zł – Zipp VOLTENO (skuter),
  • 100 zł – Yamaha TDR 125 (szosowy do 250 cm³),
  • 100 zł – Honda XL 125 (cross/enduro),
  • 100 zł – Kawasaki VN 750 (chopper/cruiser),
  • 100 zł – Honda CBR 125 R (sportowy),
  • 108 zł – Honda GOLD WING GL 1500 (turystyczny),
  • 109 zł – Triumph 900 SPORT SPRINT (szosowy powyżej 250 cm³).

Widzimy wyraźnie, że za około 100 zł można ubezpieczyć jednoślady o malutkich silnikach (50 cm³), jak i maszyny o potężnych silnikach, takie jak Honda GOLD WING (1520 cm³).

Najtańsze marki motocykli do ubezpieczenia

Sprawdziliśmy także, które marki motocykli można było najtaniej ubezpieczyć. Nie da się ukryć, że zestawienie łamie schemat, że za maszyny o większych silnikach płaci się wyższe składki OC. Oto zestawienie 5 marek motocykli, na które użytkownicy porównywarki Mubi znajdowali najtańsze ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej:

  • Moto Guzzi – 269 zł,
  • Harley-Davidson – 352 zł,
  • Triumph – 356 zł,
  • BMW – 376 zł,
  • Piaggio/Vespa – 404 zł.

W zestawieniu dominują marki, które słyną z motocykli o dużych silniach. To zazwyczaj cruisery/choppery albo motocykle szosowe o dużej mocy. Z przedstawionej piątki wyróżnia się jedynie Piaggio/Vespa, czyli popularny producent skuterów. Aby w pełni zrozumieć, skąd tak niskie średnie ceny OC na powyższe marki, warto również przyjrzeć się kosztom ubezpieczenia ze względu na rodzaj motocykla.

Rodzaj motocykla a cena OC

Statystyki średnich cen motocykli ze względu na rodzaj motocykla wydają się przewrotne. Średnio najdroższe oferty otrzymywali właściciele motorowerów, a najtańsze posiadacze maszyn turystycznych i typu chopper/cruiser! Oto pełne zestawienie:

  • turystyczne – 296 zł,
  • choppery/cruisery – 386 zł,
  • skutery – 500 zł,
  • szosowe powyżej 250 cm³ – 502 zł,
  • cross/enduro – 532 zł,
  • szosowe do 250 cm³ – 582 zł,
  • sportowe – 618 zł,
  • motorowery – 728 zł.

Na szczycie listy znalazły się motocykle turystyczne oraz chopper/cruisery, co potwierdza zestawienie najtańszych marek pod względem średnich cen OC. Dlaczego tak to wygląda, przecież w przypadku samochodów większy silnik oznacza wyższe ceny ubezpieczenia?

W przypadku motocykli pojemność silnika maszyny nie odgrywa ważnej roli, ponieważ dla ubezpieczycieli bardziej liczy się, kto ubezpiecza pojazd. Modele turystyczne oraz choppery/cruisery wybierają doświadczeni kierowcy z wypracowanymi zniżkami. Jednocześnie takimi maszynami jeździ się w celach rekreacyjnych, bezpiecznie i przede wszystkim dla przyjemności. Dodatkowo są one drogie, więc wybierają je ustatkowane bogate osoby, których celem nie jest bicie rekordów prędkości na drogach. To wszystko przekłada się na niższe ryzyko wypadków czy stłuczek – wyjaśnia Tomasz Sowa redaktor w mubi.pl.

Natomiast motocykle sportowe częściej wybierają młodzi motocykliści, którzy powodują więcej wypadków. A co z motorowerami? Mogą nimi jeździć osoby niepełnoletnie, co podbija średnią cenę OC. Więcej na temat ubezpieczenia motocykli przeczytasz na https://mubi.pl/poradniki/ubezpieczenie-oc-motocykla/.

Kary za brak OC motocykla

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe, a jego brak jest karany. W 2022 roku za zignorowanie obowiązku ubezpieczenia motocykla, motoroweru i skutera grozi:

  • 300 zł – do 3 dni braku OC,
  • 500 zł – od 4 do 14 dni braku OC.
  • 1000 zł – brak OC powyżej 14 dni.

Dodatkowo w razie spowodowania szkody, za jej naprawienie nieubezpieczony motocyklista będzie musiał zapłacić z własnych środków.

Inne z tej kategorii:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Partnerzy