Rodzaje zbiorników LPG

Rodzaje zbiorników LPG

Zbiornik gazu to jeden z podstawowych elementów samochodowej instalacji LPG. Na rynku dostępne są dwa podstawowe rodzaje zbiorników – w kształcie walca oraz w kształcie koła zapasowego. Który jest chętniej wybierany przez kierowców i dlaczego? Gdzie da się go zamontować? Na co zwrócić uwagę, wybierając zbiornik LPG? I kiedy powinno się wymienić ten element lub przedłużyć jego legalizację?

Auta na gaz stale zyskują na popularności zwłaszcza wśród kierowców, którzy dużo jeżdżą – pokonują rocznie po kilkadziesiąt tysięcy kilometrów – i chcą zaoszczędzić na tankowaniu. Ale nie tylko. Na instalację LPG decydują się również właściciele aut mający zazwyczaj mniejsze przebiegi, ze świadomością, że inwestycja zwróci się nieco później, jednak ostatecznie zmniejszy koszty eksploatacji pojazdu.

Chcesz sprawdzić czy instalacja gazowa w samochodzie w Twoim przypadku się opłaca? Skorzystaj z kalkulatora dostępnego tu: https://gazeo.pl

Na rynku dostępne są instalacje pierwszej, drugiej, trzeciej, czwartej i piątej generacji ze zbiornikami w kształcie walca lub koła zapasowego. Największą popularnością cieszy się instalacja LPG tak zwanej trzeciej generacji, której montaż zamyka się w kwocie do czterech tysięcy złotych, a która nie boryka się z problemami, jakie występowały w początkowo dostępnych typach. A co ze zbiornikami LPG? Który z nich wstawia się najczęściej?

Zbiornik w kształcie walca – cylindryczny

Dawniej powszechny był montaż zbiorników w kształcie walca nazywanych również cylindrycznymi. Wstawia się je w bagażniku, co ma swoje zalety i wady. Zacznijmy od wad – zajmują miejsce, które z założenia przeznaczone jest do przewożenia walizek, wózków dziecięcych, zakupów itp. Poza tym zbiornik w tym miejscu, jeżeli będzie większy, skutecznie zablokuje możliwość złożenia tylnej kanapy i transportu większych gabarytów. Niektórzy zwracają jeszcze uwagę na estetykę – butlę widać od razu po otwarciu bagażnika – ale to już kwestia indywidualna.

A co z zaletami? Zbiorniki cylindryczne mogą mieć większą pojemność niż toroidalne, dlatego chętniej decydują się na nie kierowcy, których samochody dużo palą albo ci, którym zależy na pokonaniu znaczących odległości na jednym tankowaniu.

Gdzie obecnie wstawia się butle w kształcie walca? Przede wszystkim w samochodach dostawczych, pick-upach i samochodach terenowych oraz w autach z nadwoziem typu sedan z głębokimi bagażnikami, w których zbiornik po prostu nie przeszkadza.

Zbiornik w kształcie koła zapasowego – toroidalny

Zbiorniki cylindryczne są stopniowo wypierane przez toroidalne, czyli te w kształcie koła zapasowego. Dlaczego? Ponieważ montuje się je we wnęce na koło zapasowe – zazwyczaj pod podłogą bagażnika. Dzięki temu nie zabierają przestrzeni i nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Minus? Pojemność butli. W przypadku zbiorników toroidalnych to np. 36 lub 48 litrów. W porównaniu do baku na benzynę o pojemności 60 lub 80 l ta liczba jest niewielka. Mała butla wymusza konieczność częstszego tankowania, na szczęście w Polsce nie brakuje stacji oferujących LPG, więc nie powinno to być dużym utrudnieniem.

Wymiana lub legalizacja zbiornika

Warto jeszcze wspomnieć, że auto gaz wymusza na kierowcy regularną wymianę lub legalizację zbiornika. Każda nowa butla ma homologację Transportowego Dozoru Technicznego ważną dokładnie przez 10 lat. Po tym czasie trzeba albo postarać się o przedłużenie legalizacji – tu uwaga, możliwe jest to maksymalnie łącznie na 20 lat – albo wymienić zbiornik na nowy.

Inne z tej kategorii:

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Partnerzy