Lodz Solar Team – studenci Politechniki Łódzkiej na krańcu świata

Lodz Solar Team to zespół młodych łodzian, którzy doskonale wiedzą, że czas spędzany na uczelni to nie tylko nauka do kolokwiów, ale przede wszystkim niepowtarzalna okazja do realizowania ambitnych planów. Choćby na stworzenie pierwszego w Polsce bolidu napędzanego energią słoneczną i udział w międzynarodowych zawodach pojazdów solarnych.

Eagle One – jedyny taki bolid

Niezliczone godziny pracy młodych konstruktorów zaowocowały powstaniem pojazdu w pełni przystosowanego do funkcjonowania w ruchu ulicznym. Ich dzieło, bolid Eagle One, zostało wyposażone w 6 metrów kwadratowych elastycznych, monokrystalicznych ogniw fotowoltaicznych, zamontowanych na poszyciu dachu. Pozyskana przez nie energia magazynowana jest w ogniwach litowo-jonowych o łącznej masie 60 kg i pojemności 15 kWh, dzięki którym w pełni naładowane akumulatory przy słonecznej pogodzie pozwalają na przejechanie dystansu blisko 1500 km. Napędzają one dwa silniki elektryczne o mocy 5 kW każdy. Dzięki nim dość niepozornie wyglądający Orzeł jest w stanie rozpędzić się nawet do 120 km/h. Parametry pojazdu stale wzbudzają niedowierzanie wśród miłośników motoryzacji – najbardziej zaskakującym z nich jest waga całego bolidu, wynosząca zaledwie 450 kg. Wnętrze zostało wyposażone w 2 wygodne fotele, wyściełane specjalną dzianiną dystansową i funkcjonalne wnętrze, pozwalające komfortowo odbywać długodystansowe podróże. Uwagę osób nieskoncentrowanych na technicznych parametrach pojazdu zwraca w szczególności charakterystyczna linia nadwozia, nawiązująca kształtem do kropli wody.

Polski Orzeł w Australii

Ukończenie budowy pojazdu, które stało pod znakiem zapytania aż do ostatniej chwili realizacji projektu, stanowiło zaledwie początek przygody zespołu, który już wkrótce stał się rozpoznawalny nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Orzeł udowodnił, że jest w pełni sprawnym pojazdem, który bez problemu przeszedł pomyślnie wszystkie testy, a podczas swego pierwszego wyzwania na obcym lądzie przemierzył ponad 3000 kilometrów przez Australię. Osiągnięcie najlepszego wyniku wśród debiutantów oraz zajęcie 6. miejsca w klasie Cruiser i wyróżnienie zespołu nagrodą Safety Award, przyznawaną konstruktorom najbezpieczniejszego bolidu, zapewniły drużynie motywację niezbędną do podjęcia dalszej pracy, jaka czekała ją po powrocie z odległego kontynentu.

Eagle One na Czarnym Lądzie

Od udziału w Bridgestone World Solar Challenge 2015 minęły już trzy lata. Po sukcesie odniesionym podczas zawodów w Australii studenci sięgnęli po kolejne laury podczas drugiego w historii projektu rajdu bolidów solarnych – tym razem w RPA. Młodzi prekursorzy ekotechnologii nie zawiedli swoich sympatyków i sponsorów. Podczas wyścigu drużyna zmierzyła się nie tylko z krętymi, górzystymi drogami i wymagającym dystansem, ale także z niespodziewaną awarią silnika, która nie przekreśliła jej udziału w zawodach dzięki wparciu innych zespołów. Doskonałe przygotowanie bolidu zapewniło pomyślne zakończenie wszystkich testów, a także bezusterkowy przejazd przez całą Południową Afrykę. Drużyna powróciła z RPA z pięcioma nagrodami zdobytymi podczas wyścigu pojazdów napędzanych energią słoneczną – Sasol Solar Challenge 2016 – w tym za ustanowienie 3 nowych rekordów. Podczas trwającej 8 dni rywalizacji bolid Eagle One pokonał aż 2817 kilometrów na trasie z Pretorii do Kapsztadu jako pierwszy w historii zawodów przedstawiciel klasy Cruiser – pojazdów z miejscem dla pasażera – co zapewniło drużynie kolejną unikatową statuetkę. Przetarcie szlaków dla przyszłych reprezentantów klasy Cruiser to nie jedyne osiągnięcie łodzian – zespół został dodatkowo wyróżniony nagrodą specjalną, Communication Award, przyznawaną za najlepszą relację medialną z eventu.

Nowy bolid – nowe wyzwania

Niezapomniana podróż do Afryki zaowocowała nie tylko nowymi osiągnięciami, ale przede wszystkim cennym doświadczeniem, jakie bez wątpienia przydało się nowym uczestnikom projektu w trakcie przygotowań do kolejnej edycji zawodów pojazdów solarnych w Australii. Tym razem wystartował w nich kolejny przedstawiciel klasy Cruiser – Eagle Two. Premiera nowego bolidu odbyła się 14 lipca w hali dworca Łódź Fabryczna. Forma pojazdu, zaprojektowanego we współpracy ze studentami łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, znacznie odbiega od sylwetki swojego poprzednika – nowy Orzeł może pomieścić w swoim wnętrzu aż 5 osób. Redukcji uległy nie tylko wymiary bolidu, ale także jego masa. Zastosowane panele słoneczne o sprawności 24,3% oraz aerodynamiczna bryła pojazdu korzystnie wpłynęły na zużycie energii, zredukowane o 1/3 względem poprzedniego bolidu. Konstruktorzy Eagle Two zapewniają, że ich nowy Orzełek jest w stanie rozpędzić się do prędkości 140 km/h.

Kolejne sukcesy

Zwieńczeniem wielomiesięcznej pracy nad bolidem był start w kolejnej, 30. już edycji najbardziej prestiżowego wyścigu pojazdów napędzanych energią słoneczną – Bridgestone World Solar Challenge w Australii. 13 października 2017 r. na metę w Adelajdzie dotarł drugi polski bolid napędzany energią słoneczną, a zarazem pierwszy w długiej historii wydarzenia samochód mogący pomieścić aż 5 osób. Pomimo ciężkich warunków pogodowych zespół ponad dwukrotnie pobił swój wynik sprzed 2 lat, pokonując aż 4496 osobokilometrów. Ponadto studentom udało się uzyskać aż 80% punktów w teście praktyczności, zajmując tym samym 5. miejsce w tej kategorii. Liczymy na to, że kolejna edycja zawodów przyniesie im jeszcze więcej sukcesów i satysfakcji!​

Łódź to miasto bardzo niedoceniane... a niesłusznie! Z nami odkryjesz bogatą historię Łodzi, znajdziesz pomysł na pełne atrakcji popołudnie, ciekawy wieczór, niezapomniany weekend i poznasz ciekawostki na temat miasta, w którym nie sposób się nudzić!

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Partnerzy